Rock na Bagnie VIII – podsumowanie

Za nami VIII odsłona Festiwalu Rock na Bagnie. Tak, jak zwykle, w 2017 roku ogłoszona została jako dwudniowa 06.07-:-07.07.2018r., jednakże po „dopięciu na ostatni guzik” tegorocznej Bagiennej Niespodzianki, pod koniec lutego 2018 roku ogłosiliśmy, że Festiwal rozpoczniemy w Goniądzkim Ośrodku Kultury koncertem wyjątkowym – Wieczorem Bardów już w dniu 05.07.2018r.

Jednak zanim to nastąpiło, przesłuchiwaliśmy (Radio Bunt, Studio nagrań Made For Music, Znośna Lekkość Bytu, Hary Pub oraz Rock na Bagnie) zgłoszone zespoły, które ubiegały się o tytuł Otwieraczy Bagna. W Hary Pub (Białystok, zagrali: MERGE CONFLICT, CERBER, SPOOK LIGHT, AMNESTIA, DELUSION, KREHA, BIFROST, THARSYS, ROCKSHIELD, SLOWHAND, FELLOWS TALE, THE SHVAGIERS, DESERT ROSE, AWARIA OBRAZU, THE KEY STORY, 18 MINUT, WITH ALL YOUR STRENGTH, REVERA, GYPSY CARAVAN, oraz zwycięski KRAIN) i Znośnej Lekkości Bytu, w ramach Grunt to Bunt Fest (Warszawa, zagrali: 40 MIL OBŁĘDU, SWEAR THE EMPIRES, ROCKING THERAPY, HATE’S PEACH, CANDYFLIP, DOLINA LALEK, DISTINCT WAY, RADIOAKTYWNY ŚWIAT, DIRTY DREAMS, BLOODY MESS, DR PLAMA, SKRAFFKY, KONIEC LISTOPADA, KRAVAT, BLUE HANGOVER, THE VICIOUS SOULS, MORNING BREATH, ATOM, KRAIN, CABANA, oraz zwycięski WITH ALL YOUR STRENGTH) odbyły się naprawdę dobre koncerty. Wszystkim zespołom, które wzięły udział w przesłuchaniach należą się wielkie podziękowania i słowa uznania.

Pierwotnie ogłoszona Bagienna Lista Zespołów z 06 lipca: KRAIN, DIVERSITY, 3CITY STOMPERS, AKURAT, KOMPANIA KARNA, HARUSHA, FORT BS, AGRESSIVA 69, KOMETY, ŁYDKA GRUBASA, KOBRANOCKA, ABADDON, IZRAEL ŚWIETLIKI, DEUTER, i 07 lipca: WITH ALL YOUR STRENGTH, PLEASURE TRAP, BANG BANG, INCARNATED ATERRA, POISON HEART, MOLLY MALONE’S, ZBEER, AGGRESSIVE, QUO VADIS, ZnBB, REJESTRACJA, BULBULATORS, GUITAR GANGSTERS, THE ANALOGS, THE BILL, uległa niestety przykrym, losowym modyfikacjom. Z kronikarskiego obowiązku odnotowujemy, że wydłużenie Festiwalu do trzech dni, o Koncert Bardów w Dniu Pierwszym, tj. 05 lipca zostało ciepło przyjęte, jednakże część osób przyjeżdżających dotychczas dzień wcześniej – zamiast na Dzień Zero, trafiło na Koncert Bardów w Dniu Pierwszym. Czasami wynikały śmieszne sytuacje. W tym Dniu zagrali na Małej Bagiennej Scenie w GOK: Adam Sokół (MANTA BIROSTIS), THE PAU (Paulina Dudek), Paweł „Guma” Gumola (MOSKWA). Również w GOK, tylko dzień później, 06 lipca, można było obejrzeć w ramach Seansów Bagiennego Kina, film Leszka Gnoińskiego i Wojciecha Słoty „Beats of Freedom – Zew Wolności” („Porywający film o narodzinach rocka w Polsce. Niezapomniana muzyczna podróż w czasie, która stała się możliwa dzięki zachowanym unikalnym i nierzadko wstrząsającym nagraniom z ostatnich 50 lat. Barwne wspomnienia kultowych muzyków i ich zaskakujące zwierzenia sprawiają, że film ten długo zapada w pamięci. Daj się porwać ostremu brzmieniu. Otwórz oczy i posłuchaj jak polski rock tworzył historię.” – TAK!), oraz archiwalne koncerty z Rock na Bagnie 2010 zespołów WC & KARCER udostępnione przez ENTIVI (nikt nie ma bogatszego zbioru Bagiennych Koncertów. Są z nami od początku istnienia Festiwalu i bacznym okiem swoich kamer, na początku była to jedna kamera i jeden człowiek), rejestrując większość koncertów. Można było Ich spotkać tym razem również w naszym Bagiennym Kinie. Kolejnego dnia, 07 lipca można było zobaczyć film Leszka Gnoińskiego „Fugazi – Centrum Wszechświata” (dokumentalno-animowany film z muzyką Roberta Brylewskiego przedstawiający krótką, acz burzliwą, historię jednego z pierwszych prywatnych, niezależnych klubów muzycznych w wolnej Polsce, uznawanego w tamtym czasie za największe tego typu miejsce w całej Europie Środkowo – Wschodniej), oraz film Lecha Wilczaszka i Macieja Wacława „Ewolucja Buntowników” (koncert reaktywowanej niedawno KOMPANII KARNEJ dał świetny pretekst, aby w naszym Bagiennym Kinie wyświetlić kolejny film – dokument opowiadający historię KOMPANII KARNEJ i pierwszych lat zespołu SCHIZMA).

Jednak kilka miesięcy wcześniej Festiwal Rock na Bagnie otrzymał WYRÓŻNIENIE Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w konkursie na NAJLEPSZY PRODUKT TURYSTYCZNY WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO 2017. Dotychczas Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna nagrodziła Nas (Festiwalowiczów, Organizatorów i wszystkich wspierających RnB): Wyróżnieniem w 2014, Certyfikatem w 2015 i Wyróżnieniem w 2016 roku. Zbiegło się to prawie w czasie z wydaniem specjalnej, Kolekcjonerskiej Serii Bagiennych Karnetów na VIII edycję RnB, dostępnych tylko „U Bagiennego Szopa”. Jednak coraz więcej osób wydłuża swój okołobagienny pobyt w gościnnym Goniądzu, gdyż każda chwila wypoczynku w atmosferze porównywanej do atmosfery wczesnych edycji Festiwalu w Jarocinie jest już dostępna tylko tutaj. Warto zobaczyć, jak niezapomniana, trochę senna atmosfera niespełna dwutysięcznego Goniądza zmienia się diametralnie po przybyciu kilku tysięcy fanów muzyki. Jak z cichego miasteczka tworzy się centrum sztuki niezależnej. Mieszkańcy otwierają swoje ogródki dla przybyłych Festiwalowiczów (to tylko jedna z „analogii Jarocińskich”) i współtworzą wraz z nimi wyjątkowy miks kulturowy, uczestnicząc w wielu imprezach i dzieląc się z przyjezdnymi swoimi regionalnymi wiktuałami. O tym, albo o zwykłej szarej codzienności pomiędzy Festiwalami, czy o niezwykłych, niejednokrotnie zupełnie nieplanowanych spotkaniach, oraz w autorskich audycjach w przerwach w bezpośredniej transmisji koncertów z Bagiennej Sceny nadawało w świat Radio Bunt. Dodatkową atrakcją był niezwykły rozrzut wiekowy prowadzących swoje audycje – od 10+ do 50+! A legendarny „Zgrzyt” Piotra „Pietii” Wierzbickiego znów „z anteny” elektryzował słuchaczy.

Jeszcze więcej spotkań. Trzeciego Bagiennego Dnia wśród niezwykle wyraźnej ciszy poranka już na godzinę przed rozpoczęciem koncertów, w specjalnym miejscu, w Żółtym Domku Przy Plaży, podczas spotkania z Kordianem Michalskim można było posłuchać poezji z tomiku „O Tobie i Więcej” czy też porozmawiać o Jego kolejnej pasji – muzyce (np. o zespole ZDROWIE NA BUDOWIE BAND). A już godzinę później, w Sali Bagiennego Kina, ruszyła druga edycja Trzeciego Bagiennego Projektu „Rock na Bagnie – na styku kultur”. Tegoroczna edycja nosiła tytuł: „Wola życia – Wola działania”, i z początkowego statycznego przepytywania Pawła „Paulussa” Pawłowskiego z zespołu Włochaty przez prowadzących (Dyrektor GOK, Katarzynę Nowicką i współtwórcę Projektu Andrzeja Talewicza) przerodziła się w ożywioną dyskusję pomiędzy uczestnikami panelu dotykających w swoich wypowiedziach często trudnych tematów. Pamiętamy o nich. Punk’s not Dead! Jakby na marginesie spotkania z „Paulussem” przemknął finisarz wystawy fotograficznej „Wola życia – Wola działania” jaką dosłownie zmontowali związani z Bagienną Akademią Dokumentalistyki Artyści wraz ze swymi niezwykłymi pomocnikami. Ogromna, ponad trzystu zdjęciowa, będąca tłem do dyskusji panelowej wystawa fotografii dostarczała niejednokrotnie wiele radości „zwiedzającym jednorazowo” cztery ostatnie edycje Festiwalu Rock na Bagnie. Natomiast kolejne spotkanie, z Pawłem „Kelnerem” Rozwadowskim (wokalistą, autorem, kompozytorem, gitarzystą, jedną z centralnych postaci polskiej muzyki undergroundowej: FORNIT, DEXAPOLCORT, DEUTER, IZRAEL, MAX i KELNER), prowadził już na terenie Festiwalu, w Żółtym Domku Przy Plaży, Leszek Gnoiński (równie legendarny redaktor/reżyser/autor wielu książek i publikacji oraz znawca muzyki rockowej).

Warto również odnotować, że podczas tegorocznej edycji Festiwalu Rock na Bagnie ruszył drugi Wydział na Bagiennej Akademii Dokumentalistyki – filmowy. Mamy nadzieję, że za jakiś czas (wzorem Dokumentalistów z Wydziału Fotografii) uraczą nas swymi pracami.

Powracając jeszcze do wystaw. Przez cały czas trwania Festiwalu w drugiej salce Żółtego Domku Przy Plaży dostępna była inspirująca wystawa prac Kordiana Michalskiego p.t. „Wiele Hałasu”. A przed tymże Żółtym Domkiem (patrząc w kierunku Bagiennej Sceny) przy barierkach, Mirosław Costello Ołtarzewski oprowadzał po swojej bardzo klimatycznej i ciekawej wystawie archiwalnych fotografii z czasów dawnego Jarocińskiego Festiwalu, p.t. „Reminescencja”. Natomiast wystawa „Wola życia – Wola działania” Andrzeja Talewicza i Dokumentalistów z B.A.D., zlokalizowana została odmiennie od w/w, tj. poza biletowanym terenem festiwalowym i prezentowana w ramach Bagiennego Projektu „Rock na Bagnie – na styku kultur”. Przez cały czas trwania Festiwalu była bezpłatnie dostępna dla każdej osoby pragnącej ostatnie cztery edycje RnB obejrzeć przez pryzmat obiektywów sześciu Bagiennych Dokumentalistów, jacy zechcieli pokazać swoje dokonania publicznie. Wystawa „Wola życia – Wola działania” w związku z dużym zainteresowaniem pozostała w Goniądzu do końca lipca 2018r.

Oczywiście nie sposób nie wspomnieć w tym miejscu o unikatowym projekcie fotograficznym Michała Wasążnika p.t. „Zdjęcie z Misiem”. Podczas Festiwalu można było „strzelić sobie” fotkę z misiem (szczególnym Misiem, gdyż podarowanym i „upankowionym” przez szczególną Osobę, Oliwkę, córkę legendarnego pierwszego wokalisty SS-20 i Dezertera – Dariusza „Skandala” Hajna!) za pośrednictwem legendarnego fotografa sceny warszawskiej lat  ’80 Michała Wasążnika. Zgodnie z zapowiedzią, część z wykonanych i bezpłatnie rozesłanych biorącym w tym Bagiennym Projekcie udział Festiwalowiczom zdjęć, zostanie również zaprezentowana przez Michała na specjalnej wystawie, podczas IX edycji Festiwalu Rock na Bagnie. Warto brać udział w Bagiennych Projektach czy Konkursach!

Ale wcześniej, na początku roku, wylicytowana została koszulka Rock na Bagnie podpisana przez muzyków z FARBEN LEHRE na aukcji WOŚP! Zawsze można liczyć na Waszą ofiarność – DZIĘKUJEMY!

W tak zwanym „międzyczasie” objęliśmy patronatem 6. Edycję Przeglądu Kapel Studenckich w Białymstoku – było czadowo! Natomiast głównym Patronem Medialnym VIII edycji Festiwalu Rock na Bagnie zostało Antyradio –u nas też było czadowo!

Musimy również wspomnieć o Kolejnym patronacie. Patronacie jakim objęliśmy koncert poświecony pamięci Tomasza „Siwego” Wojnara z „DEFEKTU MUZGÓ”… pożegnaliśmy także dwóch innych naszych… Roberta Brylewskiego i Krzysztofa „Bufeta” Barę z zespołu WAŃKA WSTAŃKA & THE LUDOJADES. Wspominaliśmy ich na wystawie „Wola życia – Wola działania”, gdzie można było dopisać swoje myśli czy wspomnienia na zachęcająco białych przestrzeniach dookoła pojedynczo eksponowanych zdjęć obydwu artystów. Natomiast wszystkich trzech „już nieobecnych” wspominaliśmy pomiędzy koncertami na Bagiennej Scenie, oglądając na telebimie specjalnie przygotowane klipy wideo. Dziękujemy WSZYSTKIM, którzy choć na chwilę zostali pod Bagienną Sceną aby Ich przez chwilę powspominać. Należy w tym miejscu już oficjalnie powiedzieć o naszym niezrealizowanym pragnieniu – gdy rozpoczynaliśmy rozmowy i działania w sprawie otwarcia na Festiwalu Bagiennej Sceny Teatralnej w związku z premierą w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym sztuki „Czekamy na sygnał”, nie ukrywamy, że mieliśmy nadzieję zobaczyć reakcje jednego z widzów, Roberta Brylewskiego, gdy wraz z Bagienną Publicznością oglądał by przedstawienie inspirowane Jego twórczością… Cóż…, nie zobaczymy już Roberta Brylewskiego… Ale otwarcie Bagiennej Sceny Teatralnej jest nadal przed nami!

Jeżeli już omawiamy Bagienne Sceny, to z całą pewnością musimy wspomnieć o inauguracji Malutkiej Bagiennej Sceny. Zlokalizowana tuż za GOK, wśród straganów, kramów, namiotów Bagiennego Jarmarku po raz pierwszy w historii Festiwalu Rock na Bagnie, umilając spożywanie posiłków, albo po prostu szukając bardziej bezpośredniego kontaktu z publicznością, „akustyczna” część zespołu SZUMNI (Remigiusz Szuman i Damian Zieliński) w godzinach około południowych w czwartek i w sobotę dała świetne koncerty. Poza akustycznymi SZUMNYMI z Malutkiej Bagiennej Sceny skorzystali (poza godzinami występów) również niektórzy nasi Festiwalowicze występując z gitarą lub nawet bez! I rzeczywiście, Bagienny Jarmark w czwartek i sobotę ożył! Natomiast dla odwiedzających przed wyjazdem w niedzielę Jarmark, zagrał  zespół Tharsys z Białegostoku stanowiący miły dla ucha prezent od Dyrekcji GOK. Dziękujemy. Część z nas zyskała jeszcze kawałek dodatkowego Bagiennego Dnia Festiwalowego. Prace nad pełnym uruchomieniem Malutkiej Bagiennej Sceny podczas kolejnej edycji Festiwalu są przewidziane.

Dlatego też uwzględniając wszystkie Bagienne Sceny doliczyliśmy się w tym roku aż 33 wykonawców! Podczas trzech dni ósmej edycji Festiwalu Rock na Bagnie wystąpiły na Bagiennych scenach zarówno legendy polskiej sceny rockowej, debiutanci, weterani, jak i młodzi gniewni. A o sprawne przewozy Festiwalowiczów kolejny rok dbała firma Kurier Jankowscy, która uruchamia na czas trwania Festiwalu dodatkowe połączenia autobusowe na trasie Białystok – Mońki – Goniądz, i z powrotem.

Czy ktokolwiek zwrócił uwagę na brak w „tle dźwiękowym” Festiwalu terkotania silnika spalinowego agregatu prądotwórczego dostarczającego energię dla Bagiennej Sceny? Prawie nikt… Takie są wyniki nawet krótkiej sondy. A stało się to dzięki inwestycji poczynionej przez Władze Samorządowe Goniądza – od bieżącego roku otrzymujemy energię elektryczną bezpośrednio z nowego transformatora! Jako Festiwal staliśmy się także ekologiczniejsi! A tuż przed wakacjami gazeta „Wprost”, w opublikowanym rankingu na Wakacyjny Hit Roku, czyli rankingu miejsc wartych odwiedzenia w 2018 roku, Festiwal Rock na Bagnie został sklasyfikowany na drugim miejscu!

„Najbardziej niezwykły Festiwal Rockowy w Polsce. Swoją atmosferą przypomina najlepsze tradycje Jarocina. Organizowany jest w niezwykłej scenerii Biebrzańskiego Parku Narodowego, tuż nad rzeką. W tym roku odbędzie się od 6 do 7 lipca. Dodatkową atrakcją są sprzedawane w czasie koncertów regionalne smakołyki, w tym kultowa babka ziemniaczana.”

Czyli uczestniczyliśmy w drugim w kolejności Wakacyjnym Hicie Roku w naszym kraju! Pracujemy dalej!

Nie pozostał oczywiście bez echa fakt nieobecności Bagiennego Sportu na tegorocznym Festiwalu. Jednak najpierw warto powiedzieć o ogromie pracy, jaką każdego roku wkładał w przygotowanie imprez Bagiennego Sportu Pan Arkadiusz Studniarek (DZIĘKUJEMY!), a następnie wyrazić nadzieję, na chociażby równie dobrą współpracę z kolejną osobą w kolejnych latach.

Warto jeszcze wspomnieć o bardzo ciekawej książce oraz równie ciekawym pomyśle (jak było to widać pod Bagienną Sceną) Leszka Gnoińskiego, aby Punki czytały Punkowa Historię Punk Rocka!

„Oblepiliśmy całe miasto niewielkimi plakatami z napisem: ‘STRZEŻ SIĘ! NADCIĄGA PUNK!’. Każdy, kto je widział, pytał: „‘Punk’? Co to jest punk?’”, tak napisał Legs McNeil, jeden z założycieli pierwszego fazinu na świecie „Punk”. A powyższy fragmencik pochodzi właśnie z książki „Please, Kill Me”, której Legs jest współautorem. W trakcie przerw pomiędzy koncertami nasi słynni muzycy czytali z Bagiennej Sceny fragmenty tej właśnie książki. W tym roku po raz pierwszy pod sceną zostawali nie tylko zbyt zmęczeni pogowaniem, aby jeszcze tracić siły na spacery przed kolejnym koncertem, ale i znaczna grupa zainteresowanych wysłuchaniem kolejnego, specjalnie wybranego przez Leszka Gnoińskiego fragmentu „Please, Kill Me”. Oryginalnie zaprezentowany WYCIĄG z „punkowej historii punka” zachęcił wiele ze słuchających osób do długich dyskusji o nas samych i naszej kulturze (kontrkulturze – jeżeli ktoś tak woli).

Oczywiście jak zawsze działała Bagienna Giełda z udziałem najważniejszych niezależnych firm fonograficznych, twórców koszulek, czy innych gadżetów punkowych.

Odnotowujemy również skrzętnie, że tuż po zakończeniu Festiwalu, do Fundacji na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego dotarł pocztą Certyfikat dla Festiwalu Rock na Bagnie przyznany przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną za udział w konkursie na Najlepszy Produkt Turystyczny Województwa Podlaskiego 2017.

Zapraszamy do korzystania ze sprawdzonego i certyfikowanego Bagna!

Andrzej Talewicz

fot. Krzysztof Perzanowski